Praam, historisch werkschip

‘Praam’ is een typisch Oud-Hollandse benaming voor een boot met een platte bodem. De praam diende vroeger vooral als turfschip en vervoersmiddel voor boeren. Bloemen, vee en producten konden makkelijk over het water vervoerd worden dankzij de stabiele ligging en de relatief grote ruimte van de boten. Onze SL 500BB en SL 600 BB aluminium sloepen komen het dichtst in de buurt van de traditionele praam. 
 

Eerste aandrijving 

‘Pramen’ was een werkwoord en betekende vroeger ‘drukkend voortbewegen met vaarboom’. Al wrikkend of bomend met een soort roeispaan op het achterdek bewoog de schipper zijn werkschip door de Hollandse wateren. 

Al in de Romeinse tijd 

De praam kent een lange geschiedenis. De eerste sporen van dit werkschip dateren uit de Romeinse tijd waarin veel gebruik werd gemaakt van dit type boot om goederen via het water te transporteren. Na de middeleeuwen groeide de praam uit van klein vervoersbootje tot een lang schip met zeilen en zijzwaarden. Deze eerste platbodems kennen we nu onder andere als tjalken. Vele sloepen, zoals die van ons, zijn geïnspireerd door de oorspronkelijke vorm.

Kagenaar en Westlander

In Leiden en omgeving zijn vaak de Kagenaar en de Westlander te vinden als populaire uitvoeringen van de praam. Echte vrachtscheepjes waarmee turf of bloemen werden vervoerd. Ze werden zowel van hout als van staal gebouwd, zonder gangboorden waardoor de kuip maximaal gebruikt kon worden voor de vracht. Door de lage diepgang kon deze boten door de kleinste sloten varen.  

Onze modellen 

Al onze sloepen zijn gebaseerd op werkschepen zoals de praam. Ze zijn stoer, degelijk en bieden volop ruimte om met een heel gezelschap erop uit te trekken. Maak kennis met onze praam-modellen. 

Maak een afspraak voor een proefvaart 

Wilt u meer informatie? Maak een afspraak voor een proefvaart in onze praammodellen. Tijdens een inspirerend tochtje over de wateren bij Leiden komt u alles te weten over onze kwaliteitssloepen. 

 

Onze pramen

Modellen

Share this